Page content

Koolhydratenintolerantie versus Insulineresistentie

Koolhydratenintolerantie versus Insulineresistentie

Koolhydratenintolerantie is helaas nog steeds een beladen onderwerp, omdat er nog steeds heel weinig over bekend is. Zelfs net afgestudeerde diëtisten hebben geen idee waar ik het over heb als ik aankaart dat ik het vermoeden heb, dat één van de klanten een koolhydratenintolerantie heb.

Wij helpen inmiddels al bijna 20 jaar klanten met hun overgewicht en weten al jaren dat er een verschil is tussen een koolhydratenintolerantie en een Insulineresistentie. Maar wat is nu het verschil en hoe kun je erachter komen dat je ermee belast bent.

Insulineresistentie is hoe het lichaam reageert en om kan gaan met insuline. Het lichaam reageert hier niet meer goed op en leidt uiteindelijk naar een diabetes II, eerst tabletafhankelijk en later eventueel ook insulineafhankelijk.

Koolhydratenintolerantie

Bij een koolhydratenintolerantie reageert het lichaam extreem op het binnenkrijgen van koolhydraten. Ik leg het aan onze klanten op een redelijk simpele manier uit. Als je 1 koekje eet, reageert het lichaam alsof je 10 koekjes binnenkrijgt. Hierdoor maakt het lichaam verhoudingsgewijs veel te veel insuline aan voor dat ene koekje. Insuline zorgt voor het naar beneden drukken van de bloedsuikerspiegel. Het lichaam is echter zo geprogrammeerd dat het stopt bij een bloedsuikerspiegel van ongeveer 4 – 5. Zou het lichaam dat niet doen, dan wordt dat hypoglykemie genoemd. Ook dat is overigens vaak een voorstadium van type diabetes II. Ook patiënten met type I of II kunnen een hypo krijgen, maar dat is weer een heel ander verhaal. Laat ik verder gaan met mijn uitleg. Op het moment dat het lichaam nog goed zelfregulerend is, stopt het dus bij een bloedsuikerspiegel van ongeveer 4 – 5, soms wat hoger. Doordat er echter veel teveel insuline is aangemaakt voor dat ene koekje, is er op dat moment dus een veel te hoge insulinespiegel in je bloed. Nu gaat de werking van het lichaam verder. Alle overtollige suikers wil het lichaam omzetten in vet. Dat gebeurd in de lever, maar deze kan dat niet zomaar. Daar heeft hij wel de juiste stoffen voor nodig. En het allerbelangrijkste onderdeel wat de lever nodig heeft voor dit proces is? Juist INSULINE. En bij mensen met een kollydratenintolerantie is dat bijna altijd permanent in hoge mate aanwezig. Insuline is dan ook een zogenaamd groeihormoon, waarbij het vet grotendeels wordt afgezet op de buik, billen en bovenbenen.

Hoe je overgewicht hebt zegt al veel

Wij zien dat vaak al aan de manier waarop klanten overgewicht hebben. Is er een klant van 100 kilo, die over het hele lichaam “dik” is, dus hoofd, nek, bovenarmen, borst, buik, billen, benen en voeten, dan zien wij vaak deze klanten ook makkelijk afvallen als de knop eenmaal om is en zich goed aan onze adviezen houdt. Is er echter een klant van 100 kilo met een smal “koppie”, smal bovenlijf, smalle nekke en in verhouding dunnen bovenarmen, maar wel een opvallend dikke buik, billen en bovenbenen, dat draagt deze klant alle symptomen van een koolhydratenintolerantie. Dit zijn dus de klanten met een extreem appel- of peerfiguur.

In dat geval maken wij een plan van aanpak, want wij beginnen niet om direct alles overhoop te halen. De klant gaat sowieso reageren op het moment dat wij starten met onze behandelingen en onze manier van aanpak, maar als wij alles aan zouden pakken hebben wij geen idee meer waar de klant nu precies op reageert. Bovendien is het ook belangrijk dat de informatie bij de klant binnenkomt en de kans krijgt om in te dalen. Belangrijk in dat kader is ook om te weten dat een koolhydratenintolerantie niet hetzelfde is als een allergie. Het is dan ook niet voor altijd. Wij krijgen onze klanten er wel overheen, maar daar heb je wel een goed plan van aanpak voor nodig.

Ten eerste is het allerbelangrijkste: Hoe kom je erachter of je wel of geen koolhydratenintolerantie heeft? Laat ik je een mooi praktijkvoorbeeld vertellen.

Het verhaal van Anja

Anja was al een paar maanden klant bij ons en viel heel moeilijk af. Ik had al vaker mijn vermoeden uitgesproken, maar op een of andere manier was dit nog niet echt bij haar binnengekomen. Begin juli had ik een coachgesprek met haar. Zij was ten einde raad en vertelde dat zij maar niet wist waarom zij maar niet afviel. Zij deed er alles aan, maar niets lukte. Ik heb haar rustig uitgelegd wat ik dacht dat de oorzaak was, namelijk koolhydratenintolerantie. Ik vertelde haar hoe het lichaam reageert en wat daar vaak de symptomen van zijn. Hier hoort ook het zich vaak moe voelen bij, maar vooral een zogenaamd inkakmoment na een koolhydraatrijke maaltijd. De meeste mensen hebben hier wel last van, maar mensen met deze intolerantie helemaal. Ik vertelde haar wat voor programma wij hadden om er achter te komen of zij dit nu wel of niet heeft. Ik kom hier later in deze blog nog op terug. Anja had mijn verhaal aan gehoord en vroeg of dat ook op een andere manier simpel te meten was. Anja is zelf natuurgeneeskundig therapeut en heeft dan ook een sterke verbinding met de natuurgeneeskunde. Een vriendin en ex-studiegenoot van haar is gespecialiseerd in bioresonantie. Stel dat zij kan meten of ik een koolhydratenintolerantie heb, zou je dan met mij meegaan als ik naar haar toeging. Omdat ik van nature al nieuwsgierig ben aangelegd gaf ik direct aan absoluut met haar mee te gaan. Ik was wel benieuwd. Dus zo gezegd, zo gedaan. 3 weken later zat Anja met de bioreceptoren in haar handen en kon de meting beginnen. Toen Femke begin met de algemene groep waar de koolhydraten toe behoorde sloeg de meter alle kanten op. Er was dus kennelijk wat aan de hand. Daarna ging zij stofje voor stofje van deze groep langs, waarbij Anja op geen enkel stofje reageerde, behalve op Koolhydraten!! Het is dus te meten, maar Anja en ik waren nog niet tevreden. Wij hebben daarna ook nog onze vaste werkwijze uitgeprobeerd en ook daarbij werd de koolhydratenintolerantie vastgesteld. Inmiddels is Anja ruim 20 kilo afgevallen en voelt zich als herboren.

Hoe stellen wij Koolhydratenintolerantie vast?

Wij helpen onze klanten aan nieuwe gezonde leefstijl met uiteindelijk 3 normale maaltijden en 3 tussendoortjes. Wij zijn dan ook geen voorstander van maaltijdvervangende producten, proteïneshakes e.d., maar om vast stellen of er sprake is van een intolerantie is het wel handig. Wij hanteren daarvoor 3 blokken van 10 dagen.

In het 1e blok neemt de klant 4 proteïneproducten per dag en eet 40 gram koolhydraten per dag. Het lichaam heeft sowieso 40 gram koolhydraten per dag nodig, omdat de hersenen niet zonder koolhydraten kunnen. In de producten en de recepten die wij geven voor de lunch en de avondmaaltijd zit in totaal 40 gram koolhydraten. In het 1e blok eet je “koolhydraatvrij”.

In het 2e blok neemt de klant 3 proteïneproducten per dag en eet ongeveer 70 – 80 koolhydraten per dag. De klant eet dan een koolhydraatarme lunch en avondmaaltijd. In het 2e blok eet je dan ook “koolhydraatarm”.

In het 3e blok neemt de klant nog maar 2 proteïneproducten per dag en eet ongeveer 120 – 150 gram koolhydraten per dag. De klant eet hierbij een normaal ontbijt en een normale lunch en een normale avondmaaltijd. In Nederland eet de gemiddelde Nederlander nog steeds 250 – 300 gram koolhydraten per dag en dat is sowieso toch echt teveel van het goede. Dat hebben wij echt niet nodig. Je eet hartstikke gezond als je het aantal koolhydraten beperkt tot ongeveer 150 gram per dag.

Klanten die geen koolhydratenintolerantie hebben vallen in fase 1 en 2 af, maar blijven in fase 3 gelijk. Klanten die daar wel mee belast zijn vallen in fase 1 ook veel af, maar blijven in fase 2 al nagenoeg gelijk en komen in fase 3 al weer aan.

Dat betekent dus dat voor deze groep klanten een nieuwe gezonde leefstijl in 1e instantie koolhydraatarm zal zijn. Als zij eenmaal zijn afgevallen en het gewicht goed gestabiliseerd hebben, dan kunnen wij gaan beginnen met de intolerantie te gaan herstellen. Dat doen wij samen met onze diëtiste en gebeurd stapje voor stapje.

Ik adviseer wel iedereen die een koolhydratenintolerantie heeft of denkt daarmee belast te zijn, de hulp in te roepen van een specialist. Gezond afvallen is op zich al moeilijk genoeg en bijna niet alleen te doen, maar als je een koolhydratenintolerantie hebt, is dit nagenoeg onmogelijk. Daar komt zoveel bij kijken, vooral ervaring, dat ik oprecht kan adviseren hier niet alleen mee te gaan rommelen. Dan wordt het alleen maar vaak van kwaad tot erger.

Comment Section

0 reacties op “Koolhydratenintolerantie versus Insulineresistentie

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: