Page content

De eerste stappen naar gezond afvallen

De eerste stappen naar gezond afvallen.

De eerste stappen naar gezond afvallen, maar wat is gezond afvallen? Onze ervaring leert ons inmiddels dat veel mensen geen idee hebben wat gezond afvallen eigenlijk is. Veel klanten komen bij ons binnen en zeggen het eigenlijk allemaal wel te weten, maar als we dan doorvragen komen we er achter dat er vaak sprake is van allerlei misverstanden. Je schrikt echt als mensen van mening zijn toch echt gezond te eten en vervolgens vertellen wat ze zoal eten.

Gezond afvallen is vet verbranden

Gezond afvallen is vet verbranden, niks meer en niets minder. Maar geloof ons, dat is al moeilijk genoeg. Om echt vet te verbranden zul je je aan een aantal basisregels moeten houden. Ten eerste zul je voldoende moeten eten, voldoende moeten bewegen en voldoende gemotiveerd moeten zijn. Als je te weinig eet zal je lichaam overgaan in de spaarstand en juist steeds meer vetreserve op gaan slaan. Om die reden geven wij vrouwen weekmenu’s mee van minimaal 1250 kcal. en mannen van 1500 kcal. De maximale marge per dag, dus het verschil wat je eet en wat je gebruikt is per dag dus niet zo verschrikkelijk veel, maar dan verbrandt je wel vet en GEEN spiermassa. Bij klanten die eerder diverse crashdieëten  een half uur hadden gevolgd, zagen wij vaak dat zij fors wat  spiermassa hadden verloren. Zij hebben daarmee een probleem gekweekt, waarvan ze dachten het juist opgelost te hebben. Het was hen immers gelukt om in korte tijd veel af te vallen. Nu kwamen ze bij Nomobese, omdat ze inmiddels zwaarder waren als ooit tevoren. Wij hebben dan sowieso al een paar weken nodig om het lichaam weer terug in balans te brengen en en de kachel weer aan het branden te krijgen. Hiervoor is juist het spierstimulatiesysteem uitermate geschikt voor, omdat wij hiermee de spieren op hoog niveau kunnen triggeren.

Eet voldoende, zodat je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt

Gezond afvallen begint met voldoende eten. Eet 6x per dag: een gezond ontbijt, lunch en diner en 3 gezonde tussendoortjes. Om gezond te kunnen afvallen zul je de inname van koolhydraten moeten beperken. Koolhydraten zorgen ervoor dat de suikerspiegel stijgt en insuline wordt aangemaakt. Insuline is een groeihormoon en zal er juist voor zorgen dat glucose wordt omgezet in vet. Beperken van koolhydraten is voor iedereen goed, maar zeker als je af wilt vallen. Koolhydraatarm kan ook eiwitrijk worden genoemd, omdat het op hetzelfde neerkomt. Als je minder koolhydraten eet, eet je verhoudingsgewijs immers vanzelf ook meer eiwitten. Vergeet niet je 3 gezonde tussendoortjes, maar eet niet teveel fruit. Fruitsuikers zijn immers ook suikers en zorgen dan ook weer voor stijging van de bloedsuikerspiegel.

Stel je korte termijn doel vast

Je einddoel kan bijvoorbeeld best “15 kilo afvallen” zijn, maar maak ook korte termijn doelen vast. Bijvoorbeeld: Deze week ga ik iedere dag een half uur wandelen. Of “de komende 5 dagen eet ik geen koolhydraten”. Je kunt onderaan de berg staan en stijl omhoog naar de top willen, maar je kunt ook de bergpaden bewandelen en bij iedere bocht een doel bedenken. Het gaat niet om afvallen, maar om het aanleren van een nieuwe gezonde leefstijl.

Het aannemen van een nieuwe leefstijl

Je nieuwe leefstijl zal je in je leven moeten inslijpen. Dit gaat echt niet van de ene op de andere dag. In de Chinese leer gaan ze niet voor niets uit van 90 dagen. In het begin zal je er bewust mee bezig moeten zijn en jezelf moeten motiveren om iets te doen of juist iets te laten, maar naarmate je dit langer volhoudt zul je merken dat het een automatisme gaat worden en dat je er niet meer bewust over na hoeft te denken. Dat is een teken dat je een nieuwe leefstijl aan het aanmeten bent. Het is makkelijk om iedere week 2x te sporten, maar het is nog makkelijker om het niet te doen. Juist die keuze zul je in het begin bewust moeten maken. Je zult merken dat je er na een tijdje niet meer over nadenkt, maar dat je gewoon gaat. Simpel, omdat het voor je gevoel erbij hoort. Zorg er dan ook voor dat je een sport kiest die je leuk vindt. Het heeft geen zin als je je zelf iedere keer naar de sportschool moet slepen, terwijl je er werkelijk niets aan vindt. Er is altijd wel een sport te vinden die je wel leuk vindt.

Beweeg dagelijks

Buiten de sport die je leuk vindt is het belangrijk om dagelijks minimaal een half uur te bewegen. Dat kan dus ook een stevige wandeling zijn van een half uur. Als je probeert een tempo te lopen, waarbij je hartslag stijgt naar 120 – 130 slagen per minuut, zou dat een perfect tempo zijn. Bewegen is belangrijk om je bloedsuikerspiegel te laten dalen en in je vet verbranding te komen. Lees meer over insulineintolerantie als je daar meer over wilt weten. Door dagelijks te bewegen activeer je de lichaamscellen om insuline op te nemen. Insuline is een groeihormoon en zet glucose om in buikvet. Hierdoor val je juist moeilijk af.

Wordt bewust van hetgeen je triggert om te eten

Sommigen kunnen extreme snaaitrek krijgen dan alles eten wat ze maar te pakken krijgen. Niet 1 dropje of koekje is de klos, maar gelijk het hele pak of zak gaat naar binnen. Hoe komt dat? Waardoor wordt je getriggerd? Is het alleen behoefte aan suiker of kun je het koppelen aan een emotie? Vaak is de beslissing om af te gaan vallen en de knop om te zetten ook een emotionele beslissing. Wat is er nu gebeurd (vaak in de voorafgaande 24 uur) op basis waarvan je hebt gezegd: “En nu is het klaar, nu ga ik afvallen”. Voor ons als Nomobese coach een belangrijk moment om te weten als je dit moment voor jezelf helder hebt.

 

like

Zorg er met 1 klik voor dat je geen nieuwe ontwikkelingen mist

Klik gerust ook eens door onze categorieën heen: