Page content

Sporten en afvallen

Sporten en afvallen horen bij elkaar, althans volgens heel veel mensen. Niet dus!! Je valt niet af van sporten!! Je valt af van de juiste balans tussen hetgeen je eet en hetgeen je verbruikt. Laat ik het eens proberen uit te leggen:

Ieder mens heeft een BMR, dan wil zeggen de hoeveelheid energie die een bepaald persoon nodig heeft voor zijn/haar Basis Stofwisseling. M.a.w. de energie die nodig is om zijn/haar lichaam op 37o C. te houden, zijn hartslag, bloedsomloop en hersenactiviteit. Met een Tanita Bodyanalyser stellen wij deze BMR voor je vast. Deze BMR is veruit het grootste gedeelte van de dagelijke hoeveelheid energie die je verbruikt. Net als thuis zit de grootste energiebehoefte in de warmte huishouding. Je meeste energie verbruikt je dan ook om je lichaam op 37o C. te houden. Het bewegen van die dag komt er nog bij, maar dat zet niet zo heel veel zoden aan de dijk.

Stel je hebt als man een BMR van 1885 KCal. Daar komt het bewegen van die dag nog bij, maar voor de meeste mensen is dat uit bed stappen, van en naar de auto, van en naar de bureaustoel en van en naar de bank om TV te kijken. Wandelen of fietsen is er nauwelijks bij. Laten we aannemen dat je voor bewegen 315 Kcal. verbruikt. Bij elkaar is dit dus 2200 KCal.

Iedere kilo vet levert 7000 Kcal. Dat is nu eenmaal de calorische restwaarde van vet. Om gezond afvallen te bereiken zul je als man zijnde minimaal 1500 Kcal. moeten eten met 3 gezonde maaltijden en 3 gezonde tussendoortjes per dag. De maximaal haalbare marge is dan ook slechts 700 Kcal. per dag. De man in ons voorbeeld is dan ook 10 dagen bezig om 1 kilo vet te verbranden. Realiseer je wel dat je dan ook echt 1 kilo echt vet kwijt bent. Juist om dit bereiken heb je de hulp nodig  van een specialist.

Nu kun je de marge per dag wel verhogen door te gaan sporten, maar daar bereik je maar minimale effecten mee. Belangrijker is dat je sporten leuk gaat vinden, zodat je je een nieuwe leefstijl aan kunt meten. Want als je overgewicht er eenmaal af is, dan heb je wel wat aan sporten. Dan is er veel meer balans tussen hetgeen je eet en wat je verbruikt. Maar dat is anders waar je sporten voor kunt gebruiken dan om af te vallen.

Sporten in small groups

Bij Nomobese sporten we in small groups van gelijkgestemden. Sommigen hebben een overgewicht van 5 kg, maar anderen weer van 15, 25 of 50 kg. Maar allemaal hebben wij hetzelfde doel: gezellig sporten met elkaar wat vooral leuk moet zijn.

Wij geven 2x per week ook hardlooptrainingen voor diegene die dit leuk vinden en als uitdaging zien. We werken altijd toe naar een evenement waar wij met onze klanten aan mee doen. Zo lopen we op 2e kerstdag altijd mee met de Kangoeroeloop in Vught.

Gratis introsessie

Reserveer je gratis introsessie en ervaar wat wij voor je kunnen betekenen.

    Comment Section

    0 reacties op “Sporten en afvallen

    Plaats een reactie


    *


    Klik gerust eens door onze categorieën heen: