Page content

Afvallen

Afvallen

staat jaarlijks in de top 3 van de goede voornemens. En toch lukt het afvallen maar niet. Het gaat een paar weken goed en dan verliezen de meeste mensen al weer de moed om door te zetten. De 1e week zien ze de weegschaal nog wel naar beneden gaan, maar de 2e week wordt het al minder en de 3e week is het afvallen al weer gestopt. Hoe kan dat toch? Over bijna geen enkel ander onderwerp bestaan zoveel misverstanden als over afvallen. Wat wij vaak in de praktijk horen:

  1. Als je af wilt vallen moet je vooral veel sporten
  2. Als je af wilt vallen moet je vooral minder eten
  3. Ik eet gezond, dus daar ligt het niet aan

Van sporten val je niet af

Om maar met de deur in huis te vallen: Van sporten val je niet af!! Dit misverstand is grotendeels ontstaan door de diverse TV programma’s zoals Obese. Ja, natuurlijk val je af als je 2x per dag 1,5 uur traint onder begeleiding van een personal trainer, maar wie heeft daar de tijd voor en wie kan dat betalen? Bovendien is dat ook geen reëel beeld van een gezonde leefstijl voor de toekomst. Daar komt wel iets meer voor kijken. Natuurlijk werkt sporten het afvallen niet tegen, maar van 2x – 3x per week 0,45 minuten sporten kom je toch echt niet in een vetbranding. En als je dan toch al sport is het de vraag waar je dan het meeste van afvalt en of je dat leuk vindt. Van krachttraining krijg je wel sterkere spieren en vaak ook meer spiermassa, maar vindt je het leuk om een paar keer per week aan de gewichten te hangen. Je kunt ook kiezen voor cardio fitness, waarbij je in ieder geval conditie opbouwt en je ook extra verbrandt. Het belangrijkste voor is dat onze klanten sporten in ieder geval leuk gaan vinden, dat ze voelen dat sporten ook lekker kan zijn en je een voldaan gevoel kan geven. Soms is het gewoon lekker om eens lekker te sporten en je hoofd leeg te maken. Vanuit dat opzicht past sporten bij een gezonde leefstijl waar wij ons klanten nar toe brengen. Dat heeft tijd nodig en leer je niet binnen een paar weken, maar is wel de enige manier om op gewicht te blijven als je eenmaal je streefgewicht hebt gehaald.

De elektrische spierstimulator van Nomobese is 1,5 uur intensief sporten in 17 minuten

Het spierensysteem wat wij hebben is uniek en oorspronkelijk ontwikkeld voor MS patiënten. Met de spieren zelf is bij deze groep patiënten immers niets aan de hand, alleen de aansturing vanuit de hersenen is verstoord. Door Gerry Pollock, een Brits medische wetenschapper, is in de jaren 90 een spierstimulatiesysteem ontwikkeld, waarmee deze patiënten behandeld konden worden. Bij deze behandeling bleek dat niet alleen de spieren werden versterkt en verstevigt, maar dat ook het vet rond de spieren werd afgebroken. Een sterk bijkomend voordeel waar men niet op gerekend had. Hij heeft het toen doorontwikkeld als afslankapparaat. Een behandeling van 17 minuten staat in verhouding met 1,5 uur intensief sporten. Dit komt, omdat je met dit systeem 75-80% van je maximale spiercontractie kan halen, terwijl je bij normaal sporten hooguit 30% haalt. Hierdoor ben je in staat om overtollig vet te verbranden, maar of je dit verbrandt ligt aan je voeding en aan je manier van eten. Om gezond afvallen te bereiken is voeding nog steeds het allerbelangrijkste. Als je dit vergelijkt met het sporten: 2 – 3 sportmomenten per week t.o.v. 42 eetmomenten per week!!  Je voeding is dus veel en veel belangrijker dan het sporten. Om je lichaam in gezond afvallen te krijgen kun je nog beter iedere dag een half uur stevig doorwandelen, daar heb je voor je vetverbranding meer aan, dan 2x per week intensief te sporten. Maar neemt niet weg dat sporten gewoon hartstikke lekker en gezond is.

Van minder eten val je niet af, wel van gezond eten

En daarmee hebben wij een mooie brug naar het 2e grote misverstand wat er bestaat als het gaat om afvallen. Men denkt nog steeds dat je weinig moet eten om gezond af te kunnen vallen, maar dat is zeker niet zo. Als je een open haard flink wilt laten branden gooi je er toch ook een flinke stapel hout op en haal je er geen hout vanaf? Dat is met je lichaam net zo. Als je je lichaam te weinig brandstof geeft gaat het vanzelf in de spaarstand staan en houdt zijn vetreserve vast voor als er echt nood aan de man is. Zo werkt nu eenmaal het menselijk lichaam. Neemt niet weg dat er wel een marge moet zijn tussen hetgeen je eet en hetgeen je gebruikt. Daarom is het noodzakelijk dat in hetgeen je eet alle voedingsstoffen zitten die het lichaam nodig heeft, zodat het optimaal kan functioneren en daadwerkelijk vet gaat verbranden om de ontstane marge te compenseren.

Een gulden stelregel die wij daarbij hanteren is om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen:

  1. Vrouwen minimaal 1250 Kcal. per dag moeten eten
  2. Mannen minimaal 1500 Kcal. per dag moeten eten

Vrouwen hebben doorgaans een BMR van 1350 – 1500 Kcal. per dag en mannen van 1750 – 2250 Kcal. Dat zijn natuurlijk gemiddelde, maar daar komt het ongeveer op neer. Maar wat wilt dat nu zeggen?

Wat is je BMR en wat zegt dat over afvallen?

BMR wilt zeggen dat dit je basisstofwisseling is, dus wat je lichaam per dag verbruikt om op 37° C. te blijven, je ademhaling, je bloedsomloop en je hersenactiviteit. Dus 24 uur stil op bed liggen verbruikt je lichaam een X aantal Kcal. en dit noemen ze BMR.

Daar komt het bewegen wat je die dag nog bij, maar je lichaam werkt niet anders als bij je thuis. De grootste energiebehoefte voor het lichaam is om op 37°, zoals je thuis ook de meeste energie verbruikt om je huis op 21° te houden. Als je voor het bewegen wat je doet ongeveer 350 Kcal bijtelt dan zit je aardig in de goede richting. Dit betekent dus dat een vrouw 1700 Kcal. tot 1850 Kcal. per dag verbruikt en een man 2100 Kcal. – 2600 Kcal. per dag.

De marge die ze per dag kunnen halen varieert dus van ongeveer 500 Kcal. voor een vrouw en 700 voor een man.

1 kilo vet levert 7000 Kcal. 

Lichaamsvet is opgeslagen energie en zal dus moeten worden verbrand. Het lichaam heeft geen andere keuze. Zoals je vroeger op school bij natuurkunde leerde kun je energie niet afbreken, maar alleen omzetten in een andere vorm van energie. Je kunt liposuctie doen, waarbij het vet wordt weggezogen en ergens anders wordt verbrandt of je moet het zelf verbranden. Meer opties heeft het lichaam niet. De energetische waarde van vet in het afvalproces is 7000 Kcal. Je kunt dus simpel uitrekenen dat een vrouw dus ongeveer 14 dagen bezig is om 1 kilo vet te verbranden en een man 10 dagen. Een vrouw kan dan ook maximaal 3-4 kilo op een gezonde manier per maand afvallen en een man 4 – 5 kilo. Vet houdt namelijk ook vocht vast, dus als je kilo’s vet verbrandt verlies je ook vocht.

Afvallen alleen kan bijna niet en lukt daarom ook vaak niet

Gezond afvallen is dus veel moeilijker dan je denkt en lukt daarom ook bijna niet alleen. Daar komt er teveel voor kijken en zijn er daarnaast ook nog heel veel verschillende mogelijkheden waarom je lichaam moeilijk in een vetverbranding komt. Wij hebben met Nomobese inmiddels bijna 20 jaar ervaring en het lukt altijd wel om iemand in een vetverbranding te krijgen.

Starterspakketten

Om specialistische hulp voor een brede groep toegankelijk te maken heeft Nomobese een aantal starterspakketten samengesteld, waarin de 5 belangrijkste pijlers om gezond afvallen te bereiken. Alle pijlers zijn in de starterspakketten opgenomen en optimaal in balans. Bovendien betaald je zorgverzekeraar ook nog een gedeelte mee. Mochten ook deze bedragen buiten je budget vallen: GEEN NOOD!! Dan stelt de Nomobese coach naar aanleiding van het gesprek een persoonlijk behandelplan samen op basis van je beschikbaar budget. In principe heeft Nomobese voor ieder budget wel een oplossing.

Gratis introsessie

reserveer nu je gratis introsessie en ervaar wat Nomobese voor je kan betekenen. Daarna kun je zelf op basis van deze ervaring een goede en overwichtige keuze maken of het Nomobese concept bij je past of niet. Samen gezond afvallen is mogelijk*, maar jij bent diegene die beslist. Je moet het immers ook zelf doen, hoe graag wij dit ook voor je zouden willen doen. Maar helaas, dat gaat nu eenmaal niet.

*De resultaten kunnen van persoon tot persoon verschillen en resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

    Comment Section

    0 reacties op “Afvallen

    Plaats een reactie


    *


    Klik gerust eens door onze categorieën heen: